Influencer marketing – najczęściej popełniane błędy
18 grudnia, 2022

Influencer marketing stał się jednym z najpopularniejszych sposobów promocji marek i produktów w erze mediów społecznościowych. Współpraca z influencerami może przynieść wiele korzyści, takich jak zwiększenie świadomości marki, wzrost zaangażowania użytkowników i generowanie sprzedaży. Jednakże, jak w każdej strategii marketingowej, również w influencer marketingu można popełnić błędy. Poniżej przedstawiamy najczęściej popełniane błędy w influencer marketingu, które warto unikać.

Spis treści:

  1. Źle przygotowany brief
  2. Brak zaufania
  3. Brak indywidualnego podejścia
  4. Zły dobór influencera do marki
  5. Nie chodzi o zasięgi
  6. Brak klarownych celów i KPI
  7. Nieodpowiedni wybór platformy i formatu kampanii
  8. Brak autentyczności i autentycznego przekazu
  9. Brak monitoringu i analizy

Źle przygotowany brief

Podstawą udanej współpracy z influencerem jest profesjonalny brief. W dokładnie przygotowanym briefie powinny znaleźć się szczegółowe informacje dotyczące kampanii, produktu i oczekiwań wobec internetowego twórcy. Warto pamiętać, że brief jest często pierwszym kontaktem z influencerem, który ma za zadanie zaciekawić go i zachęcić do podjęcia współpracy. Warto również pamiętać, że brief powinien być pisany do osoby, a nie do jej kanału. Przygotowując atrakcyjny tekst, nie możemy zapomnieć o dopasowaniu go do wieku i charakteru influencera.

Brak zaufania

Zaufanie do przyszłego influencera marki to kolejna istotna kwestia. Influencer najlepiej wie, jakie treści spodobają się jego odbiorcom. Nie należy narzucać mu zmiany stylu komunikacji, a traktować go jako specjalistę w swojej dziedzinie. Udana kampania influencerska znajduje się gdzieś pomiędzy swobodą ambasadora, a trzymaniem ręki na pulsie.

Brak indywidualnego podejścia

Influencera nie można traktować jak miejsca, w którym wisimy swoje ogłoszenie. Traktujmy go jako osobę, jak partnera, z którym wspólnie chcemy stworzyć coś świetnego. Indywidualne podejście i budowanie relacji są kluczowe w influencer marketingu. Więcej na temat zasad prowadzenia influencer marketingu znajdziesz w osobnym artykule "Współpraca z influencerami na medal: jak to zrobić dobrze?"

Zły dobór influencera do marki

Wybór nieodpowiedniego influencera, którego charakter i sposób komunikacji są niespójne z marką, szybko da o sobie znać już w pierwszych dniach kampanii. Dokładne zbadanie informacji o personie influencera, znajomość jego kanału i historii kryzysów wizerunkowych to droga do sukcesu i duża ochrona przed ewentualnym niepowodzeniem wspólnie organizowanej akcji.

Nie chodzi o zasięgi

Wybierając influencerów, z którymi chcielibyśmy współpracować, często bierzemy pod uwagę tylko ich liczby obserwujących i zasięgi na mediach społecznościowych. Jednakże liczby te nie zawsze odzwierciedlają rzeczywisty wpływ danego influencera na swoją społeczność. Ważne jest, aby analizować także zaangażowanie odbiorców, jakość treści, autentyczność i zgodność wartości z marką. Wybierając influencera jedynie na podstawie liczby obserwujących, możemy popełnić błąd, który może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.

Brak klarownych celów i KPI

Przed rozpoczęciem kampanii z influencerem, należy wyznaczyć jasne cele i wskaźniki kluczowe (KPI), które chcemy osiągnąć. Brak klarownych celów może prowadzić do nieefektywnej kampanii i trudności w ocenie jej skuteczności. Dlatego ważne jest, aby dokładnie określić, co chcemy osiągnąć za pomocą współpracy z influencerem i monitorować wyniki kampanii na bieżąco.

Nieodpowiedni wybór platformy i formatu kampanii

Influencer marketing obejmuje różnorodne platformy, takie jak Instagram, YouTube, TikTok czy blogi. Wybór odpowiedniej platformy i formatu kampanii jest kluczowy w osiągnięciu zamierzonych celów. Nie zawsze każda platforma czy format będzie odpowiedni dla danego produktu czy marki. Należy dokładnie przeanalizować preferencje i zwyczaje odbiorców, oraz dobrze dopasować platformę i format kampanii do charakteru marki i jej celów.

Zobacz również: Rekomendacje UOKiK, co oznaczają dla influencerów? (Podsumowanie)

Brak autentyczności i autentycznego przekazu

Influencer marketing opiera się na autentyczności. Odbiorcy oczekują, że influencerzy, których obserwują, będą autentyczni i prawdziwi w swoich treściach. Wprowadzanie sztucznych i zbyt reklamowych przekazów może zaszkodzić wiarygodności influencera i marki. Dlatego ważne jest, aby twórcy byli w stanie zachować autentyczność w promowanych treściach i przekazywać wiarygodne opinie na temat produktu czy marki.

Brak monitoringu i analizy

Po zakończeniu kampanii warto przeprowadzić dokładny monitoring i analizę wyników. Brak monitoringu może uniemożliwić ocenę skuteczności kampanii, a także utrudnić wyciągnięcie wniosków i wprowadzenie ewentualnych poprawek w przyszłych akcjach. Warto korzystać z narzędzi do monitoringu i analizy, które pozwolą na dokładne zbadanie wyników kampanii i wyciągnięcie wniosków na przyszłość.

Influencer marketing może być potężnym narzędziem promocji mareketingowej, jednak jak każda strategia, może napotkać na pewne pułapki i wyzwania. Warto unikać powszechnych błędów, takich jak wybieranie influencerów tylko na podstawie liczby obserwujących, brak jasnych celów i KPI, nieodpowiedni wybór platformy i formatu kampanii, brak autentyczności i autentycznego przekazu, oraz brak monitoringu i analizy. Dbałość o te aspekty może znacznie zwiększyć szanse na sukces kampanii influencer marketingowej.

Edyta Karolkiewicz

Zobacz podobne artykuły

08 lipca, 2024

Xrider F10 Pro hulajnoga ternenowa

Robert Łoziński
08 maja, 2024

Dziewczynki mogą wszystko! Świat Lego w Arkadii

Robert Łoziński
30 kwietnia, 2024

Trailer naszego nowego filmu Kill Time

Robert Łoziński