Rekomendacje UOKiK, co oznaczają dla influencerów? (Podsumowanie)

Spis treści:

  1. Współpraca komercyjna, a oznaczenia treści
  2. Autopromocja
  3. Prezenty
  4. Prawidłowe oznaczenia
  5. Nieprawidłowe oznaczenia
  6. Kategorie specjalne oraz zakazane

W ostatnich latach rola influencerów w marketingu staje się coraz ważniejsza. Wraz z wprowadzeniem nowych regulacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wprowadzane są zmiany mające na celu pociągnięcie influencerów do odpowiedzialności za ich rekomendacje. Zmiany te będą korzystne zarówno dla konsumentów, jak i influencerów, ponieważ zapewnią większą przejrzystość i zaufanie w relacjach konsument-influencer.

Nowe regulacje UOKiK będą wymagały od influencerów jasnego ujawniania wszelkich powiązań handlowych lub finansowych z firmami, które reprezentują. Pomoże to chronić konsumentów przed fałszywymi lub wprowadzającymi w błąd twierdzeniami, upewniając się, że influencerzy w przejrzysty sposób przedstawiają swoje rekomendacje. Dodatkowo UOKiK wydaje również rekomendacje, jak najlepiej rozpatrywać reklamacje i spory między konsumentami, a influencerami.

Nowe przepisy wymagają od influencerów wyraźnego identyfikowania sponsorowanych treści i upewnienia się, że nie wprowadzają w błąd ani nie wprowadzają w błąd w swoich rekomendacjach. Muszą też przestrzegać zasad określonych przez UOKiK, takich jak ujawnianie wszelkich istotnych powiązań między nimi a marką lub produktem, który promują.

Rekomendacje UOKiK dla influencerów dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w Social Media tu znajdziesz dokument źródłowy, my zebraliśmy dla Was najważniejsze wytyczne w podsumowaniu.

Współpraca komercyjna, a oznaczenia treści

Możemy wyróżnić różne formy współpracy, jej rodzaj nie ma znaczenia. Wynagrodzenie dla influencera to nie tylko pieniądze ale również :

  • zniżki na zakup produktów lub usług,
  • zyski z publikacji linków afiliacyjnych, czy kodów rabatowych,
  • pokrycie kosztów udziału w wydarzeniu (poza biletem wstępu).

Niezależnie od rodzaju współpracy podjętej przez influencera każda reklama – czyli treść komercyjna lub materiał reklamowy – musi być odróżniona od informacji, która nią nie jest, czyli informacji neutralnej.

Ważne!

Jeżeli influencer otrzyma na wydarzenie np. bilet do teatru, influencer nie musi oznaczać tego jako materiału reklamowego. Musi poinformować swoich obserwatorów o otrzymaniu bezpłatnego zaproszenia. Jeżeli przedsiębiorca poniósł dodatkowe koszty związane z zaproszeniem, to influencer zobowiązany jest do oznaczenia treści jako reklamę.

Kiedy influencer nie musi oznaczać treści jako materiału reklamowego?

  • udostępnienie produktu na czas testów, marka bez wpływu na publikację,
  • nieodpłatny udział w wydarzeniu, organizator bez wpływu na publikację.

W dokumencie znajdują się przykłady współpracy, z którymi warto się zapoznać.

Zobacz również: Współpraca z influencerami na medal: jak to zrobić dobrze?

Autopromocja

W przypadku promowania własnych produktów (własna książka, linia ubrań czy perfum) należy oznaczyć treści jako autopromocja. Dlaczego? Promocja własnej marki to działania komercyjna strefa działań influencera. Listę przykładów znajdziesz w dokumencie.

Prezenty

Kiedy influencer otrzymuje po raz pierwszy prezent od danej marki, nie musi oznaczać go jako materiał reklamowy, ale powinien poinformować odbiorców o ty, że jest to prezent. W przypadku kolejnych prezentów każdorazowo musisz oznaczyć materiał jako reklamowy.

Jak prawidłowo według rekomendacji powinny zostać oznaczone materiały reklamowe?

UOKiK rekomenduje oznaczenia dwupoziomowe. Wykorzystując możliwości platform oraz własne oznaczenia. Oznaczenie współpracy powinno być czytelne i jednoznaczne. Jest jasne kiedy jest:

  • w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania,
  • wyróżniające się względem pozostałe treści,
  • napisane wyraźną i wystarczająco dużą czcionką,
  • w języku polskim, o ile profil jest prowadzony w tym języku,
  • z użyciem określeń jednoznacznie wskazujących na komercyjny charakter publikacji.

Rekomendowane określenia

  • Materiał reklamowy:

reklama lub [reklama]

materiałreklamowy lub [materiał reklamowy]

współpracareklamowa lub [współpraca reklamowa]

postsponsorowany lub [post sponsorowany]

materiałsponsorowany lub [materiał sponsorowany]

płatnawspółpraca lub [płatna współpraca]

wideo #relacja #post #materiał + #reklamowy

sponsorowany = np. #wideoreklamowe, #relacjasponsorowana

Reklama marki XYZ

Płatna współpraca z marką XYZ

Influencer powinien również poinformować, jaką markę reklamuje.

  • Autopromocja:

autopromocja lub [autopromocja]

autoreklama lub [autoreklama]

markawłasna lub [marka własna]

  • Prezent*

prezent lub [prezent]

podarunek lub [podarunek]

*Przy publikacji treści z pierwszym prezentem, każdy kolejne materiały z kolejnymi prezentami od tego samego reklamodawcy, zaleca się używania określeń jak przy materiałach reklamowych.

Nieprawidłowe oznaczenia, czyli te mogące wprowadzać obserwatorów w błąd

Kategorie specjalne oraz zakazane

  • produkty alkoholowe,
  • produkty tytoniowe,
  • leki,
  • suplementy diety,
  • produkty i usługi finansowe,
  • gry hazardowe.

Zmiany te zostały przyjęte z zadowoleniem przez wielu, ponieważ gwarantują, że konsumenci nie będą wprowadzani w błąd ani wykorzystywani przez influencerów, którzy mogą próbować promować produkty dla własnych korzyści. Jest to ważny krok w ochronie klientów przed oszukańczymi praktykami i zapewnieniem, że otrzymują dokładne informacje o produktach lub usługach, którymi mogą być zainteresowani zakupem.

kontakt2

Rekomendacje UOKiK, co oznaczają dla influencerów? (Podsumowanie)

Spis treści:

  1. Współpraca komercyjna, a oznaczenia treści
  2. Autopromocja
  3. Prezenty
  4. Prawidłowe oznaczenia
  5. Nieprawidłowe oznaczenia
  6. Kategorie specjalne oraz zakazane

W ostatnich latach rola influencerów w marketingu staje się coraz ważniejsza. Wraz z wprowadzeniem nowych regulacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wprowadzane są zmiany mające na celu pociągnięcie influencerów do odpowiedzialności za ich rekomendacje. Zmiany te będą korzystne zarówno dla konsumentów, jak i influencerów, ponieważ zapewnią większą przejrzystość i zaufanie w relacjach konsument-influencer.

Nowe regulacje UOKiK będą wymagały od influencerów jasnego ujawniania wszelkich powiązań handlowych lub finansowych z firmami, które reprezentują. Pomoże to chronić konsumentów przed fałszywymi lub wprowadzającymi w błąd twierdzeniami, upewniając się, że influencerzy w przejrzysty sposób przedstawiają swoje rekomendacje. Dodatkowo UOKiK wydaje również rekomendacje, jak najlepiej rozpatrywać reklamacje i spory między konsumentami, a influencerami.

Nowe przepisy wymagają od influencerów wyraźnego identyfikowania sponsorowanych treści i upewnienia się, że nie wprowadzają w błąd ani nie wprowadzają w błąd w swoich rekomendacjach. Muszą też przestrzegać zasad określonych przez UOKiK, takich jak ujawnianie wszelkich istotnych powiązań między nimi a marką lub produktem, który promują.

Rekomendacje UOKiK dla influencerów dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w Social Media tu znajdziesz dokument źródłowy, my zebraliśmy dla Was najważniejsze wytyczne w podsumowaniu.

Współpraca komercyjna, a oznaczenia treści

Możemy wyróżnić różne formy współpracy, jej rodzaj nie ma znaczenia. Wynagrodzenie dla influencera to nie tylko pieniądze ale również :

  • zniżki na zakup produktów lub usług,
  • zyski z publikacji linków afiliacyjnych, czy kodów rabatowych,
  • pokrycie kosztów udziału w wydarzeniu (poza biletem wstępu).

Niezależnie od rodzaju współpracy podjętej przez influencera każda reklama – czyli treść komercyjna lub materiał reklamowy – musi być odróżniona od informacji, która nią nie jest, czyli informacji neutralnej.

Ważne!

Jeżeli influencer otrzyma na wydarzenie np. bilet do teatru, influencer nie musi oznaczać tego jako materiału reklamowego. Musi poinformować swoich obserwatorów o otrzymaniu bezpłatnego zaproszenia. Jeżeli przedsiębiorca poniósł dodatkowe koszty związane z zaproszeniem, to influencer zobowiązany jest do oznaczenia treści jako reklamę.

Kiedy influencer nie musi oznaczać treści jako materiału reklamowego?

  • udostępnienie produktu na czas testów, marka bez wpływu na publikację,
  • nieodpłatny udział w wydarzeniu, organizator bez wpływu na publikację.

W dokumencie znajdują się przykłady współpracy, z którymi warto się zapoznać.

Zobacz również: Współpraca z influencerami na medal: jak to zrobić dobrze?

Autopromocja

W przypadku promowania własnych produktów (własna książka, linia ubrań czy perfum) należy oznaczyć treści jako autopromocja. Dlaczego? Promocja własnej marki to działania komercyjna strefa działań influencera. Listę przykładów znajdziesz w dokumencie.

Prezenty

Kiedy influencer otrzymuje po raz pierwszy prezent od danej marki, nie musi oznaczać go jako materiał reklamowy, ale powinien poinformować odbiorców o ty, że jest to prezent. W przypadku kolejnych prezentów każdorazowo musisz oznaczyć materiał jako reklamowy.

Jak prawidłowo według rekomendacji powinny zostać oznaczone materiały reklamowe?

UOKiK rekomenduje oznaczenia dwupoziomowe. Wykorzystując możliwości platform oraz własne oznaczenia. Oznaczenie współpracy powinno być czytelne i jednoznaczne. Jest jasne kiedy jest:

  • w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania,
  • wyróżniające się względem pozostałe treści,
  • napisane wyraźną i wystarczająco dużą czcionką,
  • w języku polskim, o ile profil jest prowadzony w tym języku,
  • z użyciem określeń jednoznacznie wskazujących na komercyjny charakter publikacji.

Rekomendowane określenia

  • Materiał reklamowy:

reklama lub [reklama]

materiałreklamowy lub [materiał reklamowy]

współpracareklamowa lub [współpraca reklamowa]

postsponsorowany lub [post sponsorowany]

materiałsponsorowany lub [materiał sponsorowany]

płatnawspółpraca lub [płatna współpraca]

wideo #relacja #post #materiał + #reklamowy

sponsorowany = np. #wideoreklamowe, #relacjasponsorowana

Reklama marki XYZ

Płatna współpraca z marką XYZ

Influencer powinien również poinformować, jaką markę reklamuje.

  • Autopromocja:

autopromocja lub [autopromocja]

autoreklama lub [autoreklama]

markawłasna lub [marka własna]

  • Prezent*

prezent lub [prezent]

podarunek lub [podarunek]

*Przy publikacji treści z pierwszym prezentem, każdy kolejne materiały z kolejnymi prezentami od tego samego reklamodawcy, zaleca się używania określeń jak przy materiałach reklamowych.

Nieprawidłowe oznaczenia, czyli te mogące wprowadzać obserwatorów w błąd

Kategorie specjalne oraz zakazane

  • produkty alkoholowe,
  • produkty tytoniowe,
  • leki,
  • suplementy diety,
  • produkty i usługi finansowe,
  • gry hazardowe.

Zmiany te zostały przyjęte z zadowoleniem przez wielu, ponieważ gwarantują, że konsumenci nie będą wprowadzani w błąd ani wykorzystywani przez influencerów, którzy mogą próbować promować produkty dla własnych korzyści. Jest to ważny krok w ochronie klientów przed oszukańczymi praktykami i zapewnieniem, że otrzymują dokładne informacje o produktach lub usługach, którymi mogą być zainteresowani zakupem.

kontakt2